معاونت دانشجویی
 
EnAr ورود 0

مشکلات دانشجویان را به جای کمیته انضباطی در مراکز مشاوره دانشگاهی حل می‌کنیم

مشکلات دانشجویان را به جای کمیته انضباطی در مراکز مشاوره دانشگاهی حل می‌کنیم/همیاران سلامت به مدد مراکز مشاوره می‌آیند

رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر این که باید مشکلات دانشجویان را به جای کمیته انضباطی در مراکز مشاوره دانشگاهی حل کنیم از فعالیت کانون‌های همیاران سلامت در آینده نزدیک خبر داد.

هاشم داداش‌پور، در سی‌ و چهارمین گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و یازدهمین گردهمایی مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور، با تاکید بر لزوم توجه رؤسای دانشگاه‌ها در خصوص وضعیت مراکز مشاوره، گفت: برخی از دانشگاه‌ها وضعیت مطلوبی دارند، اما متاسفانه عدم توجه برخی رؤسای دانشگاهی موجب شده تا مراکز مشاوره در وضعیت نامناسبی باشند.
وی افزود: سلامت روان مختص دانشجویان نیست و باید به وضعیت متولیان سلامت روان که در دانشگاه‌ها خدمت می کنند نیز توجه شود، هر چند دانشجویان بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
معاون وزیر علوم، ادامه داد: یکی از مطالبات بنده از هیئت رئیسه دانشگاه‌ها این است که به فکر دانشجویان در معرض خطر باشند. اگر حال دانشجویان ما خوب نباشد، حال دانشگاه‌های ما نیز خوب نخواهد بود.
رییس سازمان امور دانشجویان با انتقاد دوباره از بی‌توجهی برخی مسئولان دانشگاهی در ارائه خدمات مشاوره و سلامت، تصریح کرد: وقتی این همه ساختمان، دانشجو، کارمند و استاد داریم، اما مرکز مشاوره و بهداشت‌مان از وضعیت نامناسبی برخوردارند یعنی مسئولان آن دانشگاه نسبت به این مهم بی‌توجه هستند، هر چند برخی دانشگاه‌ها نیز وضع خوبی دارند.
وی با اشاره به لزوم توجه به ویژگی‌های ظاهری مراکز مشاوره و بهداشت، گفت: نیازمند انسان‌های دلسوز، متعهد و مسئول هستیم. بیشترین آسیب در دانشگاه‌هایی است که نسبت به مقوله مشاوره و بهداشت بی‌توجه یا کم توجه هستند.
معاون وزیر علوم، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم ۴ تحول را در ساختار، فیزیک مجموعه، نوع نگاه و رویکرد و نیروی انسانی در بحث مشاوره و سلامت در دستور کار قرار گیرد.
وی با تاکید بر لزوم پیشگیری، اذعان داشت: تمام چالش‌های موجود درمانگری نیست و مداخله باید در شرایط اضطراری اتفاق بیفتاد نه ضرورت مداخله باید انتهای کار ما باشد و پیش از آن باید با آموزش و ارتقا درصدد پیشگیری باشیم.
رییس سازمان امور دانشجویان با اشاره به نظر مدیر کل دفتر مشاوره، سبک زندگی و سلامت سازمان مبنی بر این که برای ۳۰۰ دانشجو یک مشاور یا مددکار لازم است، گفت: با توجه به این استاندارد باید بگوییم که اکثر دانشگاه‌ها در وضعیت نامناسب و در معرض خطر هستند و اگر این وضعیت به جامه منتقل شود وضعیت جامعه را بدتر می‌کنند.
معاون وزیر علوم با بیان این که بخشی از آسیب‌ها از آموزش و پرورش وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، بر تلاش در رویه‌ها و آئین‌‌نامه‌ها تاکید کرد.
وی افزود: بودجه را به مراکز تربیت‌بدنی، مشاوره و سلامت اختصاص می‌دهیم زیرا این ۳ مقوله برای ما اهمیت فراوانی دارد.
رییس سازمان امور دانشجویان با اظهار تاسف از مشکلات تحصیلی و آموزشی در دانشگاه‌‌ها، گفت: بحث مشکلات تحصیلی و آموزشی بسیار جدی است. طرح "پات" هنوز بر کاغذ باقی مانده است. معاونان آموزش دانشگاه‌ها باید در این خصوص ورود کنند و این مهم با تلاش صرف مراکز مشاوره امکان‌پذیر نیست و این مراکز نفش موتور محرکه را دارند.
وی افزود: مراکز مشاوره باید انتقال دهنده مسائل مالی و اجتماعی باشند که دانشجویان با آن‌ها مواجه‌اند. اگر دانشجویی مشکل مالی دارد، باید او را به معاونت دانشجویی دانشگاه ارجاع داد و این قابل قبول نیست که دانشجویی به دلیل مشکل مالی سوء‌تغذیه پیدا کند.
معاون وزیر علوم، تصریح کرد: مشکلات دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است، باید بتوانبن اختلالات را پائین بیاوریم. اجازه ندهید دانشجویان به خاطر مشکلات گرفتار شده و در معرض آسیب‌های جدی قرار بگیرند.
وی با تاکید دوباره بر مقوله ضرورت به جای در نظر گرفتن اضطرار، گفت: کمیته انضباطی اضطرار است نه ضرورت. تمام فرزندان این سرزمین، فرزندان‌ ما هستند. در دوران جوانی افراد دچار هیجانات و خشونت آنی می‌شوند، چنانچه این رفتار آگاهانه باشد باید توسط کمیته انضباطی بررسی شود، اما ۹۰ درصد رفتارها آگاهانه نیست و باید به مراکز مشاوره دانشگاهی ارجاع داده شود. مراکز باید دانشجویان را درک و مشکلات آن‌ها را حل کنند.
رییس سازمان امور دانشجویان، اظهار داشت: با توجه به کمبود نیروهای علمی در مراکز مشاوره باید کانون همیاران سلامت را در دانشگاه‌ها فعال کنیم. دانشجویان بیش از شما به هم‌کلاسی‌های خود نزدیک هستند مشروط بر این که باید مراقب وضعیت سلامت همیاران نیز باشیم و آگاهی‌شان را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مراکز بهداشت و درمان، گفت؛ سلامت جسم نیز مهم است و اگر فردی خلق خوبی نداشته باشد به تبع آن دچار مشکلات جسمی و بالعکس نیز می‌شود.
معاون وزیر علوم، خاطر نشان کرد: خانواده‌ای در داخل دانشگاه وجود دارد به نام مراکز مشاوره و سلامت هر چند جای والدین دانشجویان را نمی‌گیرند، اما باید خود را دارای نقش محوری بدانند تا سلامت جسم و روان دانشجویان آسیب نبیند.

 
0
2   1
بازدید امروز: 3    بازدید کل: 1283
captcha